ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2023-24
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΔΙΟΝΕΛΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:
1) ΚΗΡΥΚΟΥ ΕΛΕΝΗ
2) ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΔΑΝΙΗΛ
Σε συνέχεια της δράσης μας που αφορούσε τις διατροφικές συνήθειες των εφήβων και την αξία της σωματικής άσκησης, αυτή τη σχολική χρονιά αποφασίσαμε να διερευνήσουμε τις διατροφικές διαταραχές –βουλιμία, νευρική ανορεξία- αλλά και την παχυσαρκία στην εφηβεία, καθώς συνδέονται άμεσα με την ψυχολογία του εφήβου και τη διαμόρφωση της εικόνας στην ηλικία αυτή. Στόχος ήταν να βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να γνωρίσουν τα θέματα αυτά, να τα προσεγγίσουν σε σχέση με τις δικές τους διατροφικές συνήθειες και να διαχωρίσουν τη διατροφή από την εξωτερική τους εικόνα.
Στη δράση μας συμμετείχαν τριάντα μαθητές της Α΄ τάξης του σχολείου μας. Εκπονήθηκαν ομαδικές εργασίες, οι οποίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια των τάξεων σε μορφή ppt και οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν αναλυτικότερα από τη Διαιτολόγο-Διατροφολόγο του Γεν. Νοσοκομείου Καρύστου, κα Κ. Φαντούση, στην οποία έθεσαν τις απορίες τους και τους προβληματισμούς τους. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε και ερωτηματολόγιο από την ειδική επιστήμονα. Οι απαντήσεις των μαθητών, που δόθηκαν ανώνυμα, βοήθησαν στη διαμόρφωση στατιστικών στοιχείων, που συνεξετάστηκαν στη συζήτηση.
Μέσα από τη δράση αυτή θεωρούμε ότι οι μαθητές-τριες βοηθήθηκαν να κατανοήσουν ότι οι διατροφικές διαταραχές συνιστούν ψυχολογικά προβλήματα που μεταφέρονται στο σώμα με αποτέλεσμα να βλάπτεται και η σωματική υγεία, ότι συνοδεύονται από άγχος και κατάθλιψη και ότι απαιτείται η έγκαιρη διάγνωση και βοήθεια από ειδικό επιστήμονα. Η έρευνα ανέδειξε, επίσης, ότι πλήττουν συχνότερα τα κορίτσια στην εφηβεία και ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των εφήβων που αντιμετωπίζουν νευρική ανορεξία ή βουλιμία, γεγονός που οι ειδικοί το συνδέουν με τα κοινωνικά δίκτυα.
Τέλος, ως εκπαιδευτικοί αποκομίσαμε το συμπέρασμα ότι το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στην προάσπιση της υγείας των μαθητών –τριών μέσα από τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους και την υιοθέτηση αξιών, στάσεων και συμπεριφορών. Επειδή, μάλιστα, η ψυχολογία του εφήβου θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες διαταραγμένων διατροφικών συμπεριφορών, το σχολικό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει καλλιεργώντας το αίσθημα της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης, καθώς και με το να ενισχύσει την ικανότητα του μαθητή για την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.
Έγγραφα:
Η Κλίμακα Στάσεων Διατροφής
Νευρική ανορεξία 1
Νευρική ανορεξία 2
Βουλιμία
Παχυσαρκία